پنجشنبه، آذر ۰۶، ۱۳۹۳

فولکس واگن: سرمایه گذاری سنگین علیرغم سیاست صرفه جویی!


منبع: سایت کانال تلویزیون دولتی شمال آلمان، ان-د-ار NDR
ترجمه: اکبر تک دهقان
6 آذر 1393- 27 نوامبر 2014


نمایی از شهر ولفزبورگ و کارخانه فولکس واگن

شرکت فولکس واگن *1 در مسیر هدف خود مبنی بر قرارگرفتن در رأس بازار اتوموبیل جهان، از سرمایه گذاریهای خود کسر نمیکند. در 5 سال آتی، این کنسرن قصد دارد 85.6 میلیارد یورو به این منظور هزینه کند. این موضوع را شورای نظارت کنسرن *2 در روز جمعه  [21 نوامبر- 30 آبان] در شهر ولفزبورگ (Wolfsburg) اعلام کرد.*3 این سرمایه باید در [تقویت و ایجاد] کارگاههای تولید و مدلهای تازه، همچنین در توسعه تکنولوژیهای جدید بکار گرفته شود. به این ترتیب، شرکت اتوموبیل سازی فوق علیرغم هدف صرفه جویی اعلام شده آن، برنامه اصطلاحاً 5 ساله خود را در محدوده ای قابل مقایسه [با اعلام گذشته] تکمیل میکند: در طرح سال قبل، می بایستی برای دوره زمانی تا سال 2018، بمبلغ 84 میلیارد یورو سرمایه گذاری صورت میگرفت. 


تأکید بر تولید در آلمان

نیمی از سرمایه گذاری در تأسیسات و ماشین آلات قسمت اتوموبیل، برای آلمان در نظر گرفته شده است- و در مجموع 16 میلیارد یورو از کل سرمایه گذاریها به ایالت نیدرزاکسن (Niedersachsen) تعلق میگیرند. رئیس شورای کارخانه کنسرن فولکس واگن، برند اوُسترلوخ (Bernd Osterloh)، پس از نشست شورای نظارت کنسرن (Aufsichtsratssitzung) در روز جمعه اعلام کرد: "شرکت فولکس واگن در این دور از برنامه ریزی، بازهم با صراحت بر [حفظ] مرکز تولید خود در آلمان تأکید میکند." رئیس شورای کارخانه همچنین ادامه سرمایه گذاریهای سنگین را تأییدی بر این موضوع می داند، که صرفه جویی مالی شرکت، نمی بایستی حذف مشاغل را بدنبال داشته باشند. بنقل از مقام مذکور، "کنسرن فولکس واگن همچنان با تمام نیرو دست به سرمایه گذاری در مراکز تولید خود در سایر کشورها زده، و به این وسیله همچنین تقریباً 600000  محل کار را در جهان حفظ میکند. 



تضمین آینده تولید در شهر هانور

بویژه به حفظ مرکز تولید فولکس واگن در شهر هانور (Hannover مرکز ایالت) توجه شده است: کنسرن فولکس واگن قصد دارد، وانت جدید کرافتر (Crafter) و خودروی شهری کادی (Caddy) را در سالهای آتی هم در مرکز ایالت تولید کند. این را نخست وزیر ایالت نیدرزاکسن از حزب سوسیال دموکرات استپان وایل (Stephan Weil) اطلاع داد. مقام مذکور بعنوان عضو در نشست شورای نظارت کنسرن در روز جمعه حضور داشت. به این وسیله، ادامه تولید و حفظ مشاغل در بخش خودروهای تجاری در شهر هانور با حدود 14000 نفر شاغل آن، تا دهه آینده تضمین شده است. کمیته کنترل کنسرن، توافق مربوط به ادامه تولید خودروهای فوق را در هانور تأیید کرد. فولکس واگن تاکنون همچنین بدنه خودروها برای مارک پورشه پانامرا (Porsche Panamera) را هم در شهر هانور تولید کرده بود. اما نسل بعدی لیموزین های 4 در، بطور کامل در شهر لایپزیک (Leipzig) تولید خواهند شد. بدون سپردن تولید مدلهای کرافتر و کادی، خطوط تولید کارگاههای شهر هانور نمیتوانستند بطور کامل کار کنند.


رئیس کنسرن  و حفظ ثبات در سرمایه گذاری

رئیس کنسرن فولکس واگن مارتین وینترکرن (Martin Winterkorn)، روز جمعه در مرکز این شرکت در شهر ولفزبورگ (Wolfsburg) در زمینه مسئله سرمایه گذاری در این مؤسسه گفت: "برای ما بهره وری [تولید]، در وحله اول به این معنی نیست که: ما سطح سرمایه گذاریها در تأسیسات و ماشین آلات در بخش اتوموبیل سازی کنسرن را طی همه دوره برنامه ریزی ثابت نگهداریم- و این علیرغم افزایش نیازها و قرار رشد تعیین شده قبلی". *4 چهار ماه قبل بود که مارتین وینترکرن، برنامه سختگیرانه بهره وری (یا بازدهی بیشتر و بهتر کار و تولید) را مقرر کرده بود. قبل از همه، از آنجا که از تولیدات خودروهای سواری مارکهای اصلی شرکت به اندازه کافی درآمد کسب نمیشود، رئیس شرکت قصد دارد سالانه 5 میلیارد یورو صرفه جویی کند. به این منظور باید از نظر رئیس شرکت، قدرت سوددهی اتوموبیلهای اصلی شرکت از طریق صرفه جویی ها و افزایش بهره وری تقویت گردند. در قسمت تولید موتور اتوموبیل، برای اصلاحات جدیدی که متوجه کارآیی، میزان مصرف سوخت و درجه استهلاک، همچنین توسعه بعدی موتورهای هیبریدی و برقی میگردد، برنامه ریزی شده است. اما اینکه میزان سوددهی مارکهای اصلی اتوموبیل این شرکت دقیقاً چگونه افزایش خواهند یافت، از سوی رئیس کنسرن توضیح داده نشد.*5

برنامه نوسازی همه انواع اتوموبیلهای فولکس واگن

با اختصاص مبلغ 41.3 میلیارد یورو [از مجموع 85.6 میلیارد یورو]، بخش اعظم سرمایه گذاری در ماشین آلات و تأسیسات قسمت اتوموبیل، در خدمت نوسازی تولید و گسترش انواع محصولات همه مارکهای کنسرن قرار خواهد گرفت. یک نقطه تمرکز در این زمینه، مربوط به گسترش خط تولید اصطلاحاً انواع اس-او-فاو (SUV-Palette، بفارسی: اس-یو-وی و یا :شاسی بلند)، یعنی عرضه خودروهای سواری با چهارچرخ محرک (Allradantrieb، در فارسی همچنین:4WD) و بدنه خودروهای بیابانی میشود. علاوه بر این، کنسرن فولکس واگن قصد دارد 23 میلیارد یورو برای ایجاد کارگاههای تولیدی تازه صرف کند. تاکنون کارخانه جدید تولید کرافتر (Crafter) در لهستان و کارخانه جدید آئودی (Audi) در مکزیک برنامه ریزی شده اند.   
--------------------
توضیحات مترجم

*1- شرکت فولکس واگن، طبق آمار سال گذشته آن، دارای 570000 شاغل است. این کنسرن بزرگترین شرکت اتوموبیل سازی اروپا و دومین شرکت بزرگ اتوموبیل سازی جهان پس از تویوتا محسوب شده، و سود خالص آن در 6 ماه اول سال گذشته مبلغ 4.8 میلیارد یورو در برابر 98.7 میلیارد یورو از مجموع فروش آن را بالغ گشته است. میزان فروش فوق در زمان یاد شده، 3.5% بیش از سال قبل است.

دولت ایالت نیدرزاکسن که شهر ولفزبورگ در آن واقع است، دارای 12.7% از سهام این شرکت، و از میان بقیه سهامداران آن، میتوان از یک شرکت سرمایه گذاری قطری با سهم 15.6% نام برد. سهامدار اصلی این شرکت، نهادی تأسیس شده از سوی شرکت اتوموبیل سازی پورشه است، که امروزه خود بخشی از شرکت فولکس واگن محسوب میگردد.


نمودار عنوان و میزان سهام سهامداران کنونی کنسرن فولکس واگن:


این کنسرن بجز مارکهای مشهور سواری متعلق به فولکس واگن، مالک کامل و یا تقریباً کامل شرکتهای زیر هم هست:

1- آئودی، 2- اشکودا، 3- سه آت، 4- بنتلی، 5- لامبورجینی، 6- بوگاتی، 7- خودروهای تجاری مارک فولکس واگن، 8- اسکانیا (کامیون و اتوبوس)، 9- ام-آ- ان (کامیون و اتوبوس)، 10- پورشه، 11- دوکاتی (موتورسیکلت) و با سهم 19.99% شریک در سوزوکی. شرکت سهامی فولکس واگن همچنین در 11 شرکت و بانک و مؤسسه مختلف نیز، مالک همه سهام  و یا بخشی از سهام  است.

- در نشانی زیر در همین وبلاگ، ترجمه مطلبی تحت عنوان "سود نجومی کنسرن فولکس واگوُن" بتاریخ 9 اسفند 1391- 27 فوریه 2013، منتشر شده است. بویژه در ذیل "توضیحات مترجم"، توضیحات نسبتاً مفصلی در معرفی این کنسرن، همچنین فعالیت آن در جریان حکومت نازیها در آلمان، وجود دارد:


*2- شورای نظارت کنسرن فولکس واگن، هم اینک دارای 20 عضو است، که بطور مساوی میان سهامداران و نماینده گان شوراهای کارخانه ها و اتحادیه های کارگران صنایع فلز آلمان تقسیم شده است. اطلاعات کاملتر در این زمینه:


*3- ولفزبورگ (Wolfsburg) یکی از شهرهای بزرگ آلمان و از جدیدترین شهرهای این کشور است. ولفزبورگ بعنوان منطقه مسکونی کارگران شرکت فولکس واگن، که فعالیت آن با تولید اتوموبیل سواری فولکس واگن قدیمی و مشهور آغاز شده بود، در سال 1938 بنا شده است. از سال تأسیس، این شهر مرکز اصلی تولید و اداری کنسرن فولکس واگن است. جمعیت کنونی شهر، 122457 نفر، و شهردار آن، از حزب سوسیال دموکرات آلمان است. شهر ولفزبورگ طبق نتایج یک تحقیق علمی منتشره در سال 2010، پنجمین شهر بلحاظ اقتصادی نیرومند آلمان محسوب میگردد.

- تصاویر پانورامایی زیبا و حرفه ای و جدید از شهر ولفزبورگ و تأسیسات کارخانه فولکس واگن. تصاویر بطور اتوماتیک حرکت میکنند و میتوان بدلخواه هم آنها را حرکت داد.






*4- البته جمله بندی جناب رئیس در توضیح ضرورت افزایش بودجه تحقیق و توسعه در مؤسسه خود، اندکی ادیبانه و هنرمندانه است! اما منظور او این است، که وقتی تقاضا و الزامات بازار و تولید اتوموبیل، و قدرت رقابت رقیبان در بازارهای اروپا و جهان افزایش یافته و تغییر میکنند، در اینصورت نمیتوان مبلغ اختصاص داده شده برای تحقیق و توسعه در مدلهای جدید را در سطح همان مبلغ  سال گذشته باقی گذاشت، بلکه متناسب با شرایط جدید، میزان رقمی این بودجه هم باید تغییر کند. احتمالاً او بطور غیرمستقیم خطاب به این یا آن نماینده شورای نظارت کنسرن و در پاسخ به بحثهای مخالفین نظر خود در این شورا صحبت میکند. او باید سیاست اعلام شده خود، مبنی بر ضرورت انجام صرفه جویی شدید را از یک طرف، و  طرح افزایش سنگین بودجه تحقیق و توسعه از طرف دیگر را، کنار هم گذاشته، آن را برای کارکنان و مخالفان سیاست صرفه جویی خود توجیه کند.

خواننده نکته سنج همچنین باید در نظر بگیرد، که بدلیل موقعیت تعیین کننده کنسرن فولکس واگن در چهارچوب صنایع اتوموبیل سازی در اروپا و جهان، سیاستهای شورای نظارت آن در اعلام تعیین بودجه سنگین تکنولوژی و توسعه آتی کنسرن، بطور اجتناب ناپذیری نقشی جهت دهنده برای آینده کل صنایع اتوموبیل سازی در جهان دارد.

*5- مقاله اندکی مشکوک است، اینکه شاید بعدها موضوع اخراج و کاهش پرسنل شاغل بعنوان راه حلی که "دقیقاً" موجب افزایش سوددهی تولید مارکهای اصلی شرکت خواهند شد، مطرح گردد.
--------------------
محتوای مقاله، دیدگاه مترجم را منعکس نمیکند. اطلاعات موجود در بخش توضیحات، از سوی مترجم و با دقت لازم، از منابع مختلف آلمانی زبان جمع آوری شده اند.
عنوان اصلی مقاله: علیرغم صرفه جویی فولکس واگن با قدرت سرمایه گذاری میکند
VW investiert trotz Sparkurs kräftig
تاریخ اصلی مقاله: 21 نوامبر 2014 – 30 آبان 1393
علامت کروشه [] و  پرانتر ()  و مطالب درون آنها، بمنظور انتقال بهتر موضوع، از سوی مترجم بکار رفته اند.
تأکید از طریق خط کشی و فونت درشت در داخل متن، بجز سوتیترها، از مترجم است.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر